maanantai 16. toukokuuta 2016

Sisältömarkkinoinnin pelisäännöt, tulevaisuus ja vaikuttavuus puhuttivat #PINGHelsinki-sisältöfestareilla

Sosiaalisen median sisällöntuottajat eli Content Gurut ja yritysten sisältömarkkinoijat eli Business Hippiet kohtasivat perjantaina 13.5.2016 #PINGHelsinki-sisältöfestareilla. “People, Interests, Networks and Gathering” tarjosi ajatuksia herättäviä puheenvuoroja, oppeja, kohtaamisia sekä hyvää ruokaa ja tunnelmaa Kirkkonummen Långvikissa. Mitä päivästä jäi mieleen?

#PingEthics -koodistolla yhteiset pelisäännöt sisältömarkkinointiin


Meditan Tuija Soikkeli ja Elisa Kajaste allekirjoittivat #PINGEthics-koodiston.


Allekirjoitimme aamulla sisältömarkkinoinnin pelisäännöt, joiden tarkoituksena on auttaa sisällöntuottajat ja yritykset tuloksekkaaseen yhteistyöhön. Luottamus, läpinäkyvyys ja eettisyys ovat meillekin tärkeitä arvoja, joiden mukaan haluamme toimia, kun teemme asiakkaidemme kanssa yhteistöitä some-sisällöntuottajien kanssa. Tutustu koodistoon ja allekirjoita se osoitteessa: http://pingethics.fi/

Futuristi Gerd Leonhard maalaili sisältömarkkinoinnin tulevaisuudenkuvia




Maailman isot trendit äly (smart), pilvi (cloud) ja tekoäly (artificial intelligence) vaikuttavat myös sisältömarkkinoinnin tulevaisuuteen. Kaikki tieto kulkee mobiilisti ja se löytyy pilvestä. Tietokoneet oppivat koko ajan älykkäämmiksi. Kun seuraavaksi esimerkiksi tietokoneita voidaan ohjata puhumalla, tuleeko kirjoittamisesta turha taito. On hyvä kuitenkin muistaa, että teknologia ei ole päämäärä, vaan sen avulla me pääsemme päämääriimme. Kaikesta, mitä ei tulevaisuudessakaan voida digitalisoida tai automatisoida, tulee erittäin arvokasta. Ihmisyys on edelleen tärkeää.

Leonhardin mukaan sisältöjen kuuluu luoda kokemuksia, ei kertoa tuotteista tai palveluista. Käytännössä kaikki markkinointi on tulevaisuudessa sisältömarkkinointia, sillä ihmisten keskeyttäminen mainoksilla ei toimi. Jokaisen brändin täytyy ryhtyä mediaksi, josta ihmiset ovat kiinnostuneita. Vinkkinä tulevaan: havainnoi maailmaa, tunne teknologiat ja kohtaa muutos.
http://www.futuristgerd.com/
@gleonhard

PING-Helsinki Battlessa kohtasivat kerronnan eri muodot



Milla Magia Kokon vetämässä Battlessa väittelivät Reetta Räty (sana), Miikka Pirinen (kuva), Kai Kotajärvi (video) ja Lina Schiffer (ääni). Kukin puolusti omaa esitysmuotoaan perusteellisesti, mutta välillä oltiin hämmentävänkin samaa mieltä kaikkien esitysmuotojen tärkeydestä. Vaikka video tuntuu valtaavan alaa entisestään, tuntuu kaikilla kerronnan muodoilla olevan vielä paikkansa, ainakin toisiaan täydentävästi.
@Millakoo, @ReettaRaty, @miikkapee, @biisonimafia, @LinaBeata

Oravakuiskaajalta yhteistyövinkkejä Instagram-työpajassa



Tanja Holmberg Pienestä Ideapuodista ja Markku Pulli Instamarkkinoinnista kertoivat, miten kaupallisista Instagram-yhteistöistä saa kaiken irti. Tärkeintä on etsiä henkilö, joka sopii brändiin. Kertoa tavoitteista selkeästi, antaa riittävästi tietoa ja vapaat kädet instagrammaajalle. Lisäksi kannattaa tarkkailla sitoutuneita seuraajia, ei pelkkää seuraajalukua. Paikalla esimerkeistä oli kertomassa myös suosittu luontokuvaaja, “oravakuiskaaja” Konsta Punkka (@kpunkka), jonka tyyliin ei sopisi olutpullo keskellä luontokuvaa.
www.pieni-ideapuoti.fi @TanjaMariia
www.instamarkkinointi.fi @MarkkuPulli


Virtuaalitodellisuus on täällä



ThingLinkin Sani Leinon työpajassa pääsi tutustumaan virtuaalitodellisuuteen, joka vie 360-kuvat aivan uudelle tasolle. Halvimmat VR-lasit eivät ihan vielä tarjoa mahtavaa kokemusta, mutta vähän kalliimmat kylläkin. Sisällöntuottajien kannattaa jo miettiä sisältöjä eteenpäin. Panosta tulevaisuuden sisältöihin, äläkä jää junnaamaan paikalle.
https://www.thinglink.com/
@SaniLeino


Salla Kääriäisen johdolla käytiin läpi sisältöyhteistyön eettisiä asioita



Sisältöyhteistyön kolme suurinta haastetta ovat:
  1. Bloggaamista ei mielletä työksi.
  2. Kaupallista yhteistyötä ei tuoda selkeästi julki. 
  3. Sisältöyhteistyötä ostetaan kuin muutakin mediaa. 
Kaikkiin näihin haasteisiin on selkeä ratkaisu:
  1. Sisältöyhteistyö on työtä, josta kuuluu maksaa palkkio – ja palkkiosta kuuluu maksaa verot.
  2. Mainos on mainos, ei arvoitus! Tieto sisältöyhteistyöstä on tuotava avoimesti esiin. 
  3. Kun ostat mainoksen lehdestä, saat sinne mitä haluat, sisältöyhteistyössä ostat tilaa ja näkyvyyttä, mutta et voi vaikuttaa sisältöön. 
Kun molemmat osapuolet pelaavat samoilla säännöillä ja sisältöyhteistyö tehdään oikein, kaikki voittavat!
@sallakaariainen

Caterina Fake kaipasi someen lisää ihmisyyttä ja hyvyyttä


Liisa Saukko-Ranta (@saurau) kuvitti kaikki esitykset livepiirroksina. Muut piirrokset löytyvät esimerkiksi Twitteristä #PINGHelsinki.

Amerikkalainen yrittäjä ja bisnesnainen Caterina Fake kertoi puheenvuorossaan vaikuttavista, pienen budjetin sisällöistä. Markkinoinnillisesti USA:n presidenttiehdokas Donald Trump on miettinyt kärkkäät puheenvuoronsa kohdilleen, sillä niistä saa loistavia meemejä ja leviävää julkisuutta. Trump on sosiaalisen median kuningas ja saattaa jopa voittaa vaalit. Fake kuitenkin kaipasi someen lisää aitoutta ja ihmisiä koskettavia tarinoita, ei riikinkukkomaista pörhistelyä (social peacocking).
https://caterina.net/
@Caterina

MsAfropolitan Minna Salami vaikutti kokemuksillaan



MsAfropolitan-blogin perustanut Minna Salami kertoi, miten bloggaaminen ja sosiaalinen media muuttavat maailmaa. Some on voimakas työkalu, jolla voi aloittaa “vallankumouksia”. Se on suurin mediakeksintö printtilehden jälkeen. Henkilöillä, joilla on taito käyttää sitä, on paljon valtaa. Esimerkiksi #BringBackOurGirls sai aikaan monia kansallisen tason uudistuksia Nigeriassa. Minna Salami käsittelee blogissaan omien kokemusten pohjalta isoja aiheita; kuinka on erilaista olla nainen kuin mies, musta kuin valkoinen. Mutta somessa kaikilla on mahdollisuus. Voisimmeko käyttää sosiaalista mediaa mahdollistamaan kaikille parhaan mahdollisen elämän?
http://www.msafropolitan.com/
@MsAfropolitan

Iso kiitos järjestäjille! #PINGHelsinki
Elisa Kajaste ja Tuija Soikkeli

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti