tiistai 3. toukokuuta 2016

Jos et ole somessa, onko sinua ja brändiäsi oikeasti olemassa?

Otsikko on provosoiva, mutta sen on tarkoituskin herätellä. Miksi siellä somessa sitten pitäisi olla? No siksi, että asiakkaasi ovat siellä ja toiseksi, myös tuotteesi ja brändisi ovat siellä, halusit tai et. Sosiaalinen media on osa nykyaikaista ja ammattimaista markkinointia, viestintää ja asiakaspalvelua. Tärkeää on löytää omaan käyttöön soveltuvat kanavat, tuottaa hyvää sisältöä ja päästä aitoon vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa – ja sitä kautta herättää luottamusta ja kasvattaa myyntiä. Mitä ne kanavat sitten ovat ja mitä siellä tehdään? Tässä koostetusti perustietoa sekä vinkkejä kanaviin ja sisältöihin niille, jotka ovat vasta aloittelemassa sosiaalisen median käyttöä yritysviestinnässä.



Blogi on tiivistelmä artikkelista, joka on julkaistu Venealan keskusliitto Finnboatin ”Finnboat News” -lehden numerossa 1/2016. 

Venealan keskusliitto Finnboatin Suomiveneilee.fi-sivu Facebookissa

30 % suomalaisista käyttää jotain sosiaalisen median kanavaa päivittäin ja lisäksi yli 50 % viikoittain. Entistä suurempi osa asiakkaista on tottunut etsimään kaikkea tarvitsemaansa tietoa verkkosivujen lisäksi sosiaalisen median kanavista. Kuluttajat myös keskustelevat sosiaalisessa mediassa yrityksestäsi ja tuotteistasi, halusit tai et. Kun siis kuitenkin brändisi kanssa siellä jo olet, kannattaa miettiä, annatko keskustelun – ja mahdollisesti väärien huhujen - virrata valtoimenaan, vai osallistutko keskusteluun.

Sosiaalisen median kanavien määrä kasvaa koko ajan. Mieti, mitkä kanavat ovat sinulle relevantteja ja missä asiakkaasi ovat. Sosiaalisessa mediassa aktiivisuus on tärkeää: ei kannata avata tiliä kaikkiin kanaviin, jos ei pysty ylläpitämään niitä säännöllisesti. Valitse itsellesi ja tuotteellesi sopivat kanavat - yksikin riittää alkuun - ja panosta mieluummin hyvään ja säännölliseen sisällöntuotantoon.

Sosiaalinen media on oiva paikka mainostaa, mutta pelkkä tuotemainonta karkottaa helposti seuraajat. Livenäkin on tylsää keskustella ihmisen kanssa, joka puhuu vain itsestään. Tämän päivän kuluttaja ei halua kohdata myyjää, jolle hän on vain myynnin kohde, vaan asiantuntijan, joka auttaa häntä. Ole asiakkaalle se luotettava asiantuntija, jolta hän saa vinkkejä, apua ja neuvoja, kun niitä tarvitsee. Silloin olet todennäköisesti myös se myyjä, jolta asiakas ostaa, kun on ostamisen aika.

Tässä vinkkejä muutamiin suosittuihin sosiaalisen median kanaviin, jotka valittiin Finnboatin Suomiveneilee.fi-verkkosivustoa tukemaan.


Facebook – koko kansan uutis- ja ajanvietepalvelu


Facebook on Suomen ja myös maailman suosituin sosiaalisen median kanava, jota Suomessakin käyttää jo lähes 70 % väestöstä vähintään viikoittain. Facebookin käyttäjien keski-ikä nousee koko ajan. Nuoret ovat siirtymässä toisiin kanaviin – ehkä siksi, että heidän vanhempansa ovat saapuneet linjoille - ja entistä iäkkäämmät henkilöt ovat aktivoituneet Facebookin käytössä.

Facebook tarkkailee sivupäivityksiä ja näyttää päivityksiä sivun tykkääjille sen mukaan, miten mielenkiintoista sisältö on, ts. paljonko postaus saa tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja. Panosta siis hyvään sisältöön: auta, neuvo, viihdytä ja anna vinkkejä. Pyri herättämään keskustelua ja tuottamaan sisältöä, johon sivusi tykkääjät haluavat osallistua. Mikäli sisältöön ei reagoida, Facebook tulkitsee, ettei sisältö ole kiinnostavaa, eikä jatkossa näytä sitä uutisvirrassa. Älä siis pelaa itseäsi ulos huonolla sisällöllä.

Mikä sitten on hyvää sisältöä? Hyvä sisältö on kiinnostavaa, ajankohtaista ja aitoa. Se herättää tunteita ja saa sivun tykkääjät reagoimaan. Käy katsomassa, mitä muut – myös oman toimialan ulkopuolella - julkaisevat ja minkälaiset sisällöt keräävät huomiota. Ole rohkea ja kokeile uusia juttuja. Kuvat ja videot ovat hyvä huomiokeino. Vältä liikaa virallisuutta.

Kilpailut ja arvonnat ovat nopea ja edullinen keino hakea sivulle näkyvyyttä. Huomioi, että yleisesti nähdyt ”tykkää ja jaa” -kilpailut on Facebook-sääntöjen mukaan kielletty. Kilpailuun osallistumisen edellytyksenä saa olla sivusta tai postauksesta tykkääminen ja kommentointi, mutta jakamisen edellyttäminen on kiellettyä (toki siihen saa kehottaa). Kilpailujen säännöt löytyvät Facebookin ohjeista. Facebook-mainontaakin kannattaa ainakin pienimuotoisesti kokeilla, se on kohtuullisen edullista ja kohderyhmä on helppo rajata esimerkiksi maantieteellisesti ja kiinnostuksenkohteiden mukaan.

Finnboatin suomiveneilee.fi-facebook-sivulla on jo yli 3000 fania. Tykkää, jaa ja osallistu keskusteluun.

Instagram - (yhä ikääntyvämmän) nuorison kuvanjakelukanava


Instagram on mielletty nuorison kanavaksi, mutta sen käyttö on kasvamassa erityisesti 30 – 40 vuotiaiden keskuudessa. Instagramissa jaetaan tarinoita ja tunnelmia kuvien kautta, eli mikäli olet visuaalinen ja tykkäät kuvaamisesta, tämä on sinulle sopiva kanava. Kuvat ovat tyypillisesti kännykkäkameralla otettuja tilannekuvia ja Instagramissa löytyy paljon kuvien säätömahdollisuuksia. Aihetunnisteet, eli hashtagit, ovat Instagramissa avainasemassa löydettävyyden osalta. Etsi omaan toimintaasi sopivat yleisimmin käytetyt hashtagit ja käytä niitä. Seuraajia saat mielenkiintoisilla kuvilla ja hyvillä tarinoilla. Instagramissa löydät veneilyaiheisia kuvia tililtä Suomiveneilee.fi ja esim. hashtageilla #veneily ja #veneet.


Twitter – uutisvinkkaaja ja asiantuntijabrändin rakentaja


Twitter on mikroblogipalvelu, jossa viestitään 140 merkin ”twiiteillä”, eli lyhyesti ja ytimekkäästi. Twiittiin voi myös laittaa linkin tai kuvan. Twitter on hyvä kanava asiantuntijabrändin luomiseen ja väylä asiantuntijakeskusteluihin. Twitter on myös toimittajien juttupankki: jopa 60 % suomalaisista toimittajista seuraa twitteriä juttuaiheita etsien. Twitterissäkin hashtagit ovat avainasemassa kiinnostuksenkohteiden löytymisessä. Etsi oma viiteryhmäsi. Seuraa, mistä puhutaan, osallistu keskusteluun ja muista #hashtagit: #veneily ja #veneet. Seuraajia saat hyvillä keskustelunavauksilla ja osallistumalla keskusteluihin.

Suomiveneilee.fi löytyy twitteristä käyttäjänilmellä @Finnboat Fi

Blogit – asiantuntijan kolumni


Blogikirjoitus on hyvä kanava ajankohtaisiin mielipiteisiin sekä vinkkien ja neuvojen antamiseen silloin, kun asia on some-kanavaan liian pitkä. Verkkosivulla olevan blogin jakaminen esim. Twitterissä ja Facebookissa on myös oiva keino saada lisää liikennettä verkkosivuillesi. Suomiveneilee.fi-sivustolla on blogi, jonne jäsenistön vieraskynäkirjoitukset ovat tervetulleita. Muutama blogi on jo julkaistu ja näiden myötä suomiveneilee.fi-somesivuilta on verkkosivuille saatu jo tuhansia uusia kävijöitä.

Kanavien toimivuutta kannattaa seurata analytiikan kautta. Facebookin analytiikka kertoo, milloin sivun tykkääjät ovat paikalla ja mihin päivityksiin he ovat reagoineet. Myös Twitter-käyttäjille on tarjolla ilmainen analytiikka osoitteessa analytics.twitter.com.


Valitse siis oikea(t), sinulle sopiva(t) kanava(t), tuota hyvää sisältöä tasaisin väliajoin, keskustele ja luo luottamusta - ole sosiaalinen! Varaa aikaa ja malttia. Some-taival ei ole sprintti vaan maraton. Tuloksekas tekeminen vie aikaa, mutta se, joka ensimmäisenä lähtee matkaan, pitää tasaista ja hyvää vauhtia, on myös ensimmäisenä maalissa!

@TuijaSoikkeli


Medita Communication Oy on Finnboatin viestintäyhteistyökumppani. Kuvassa Meditan Mika Särkijärvi ja Tuija Soikkeli sekä Jouko Huju Finnboatilta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti