keskiviikko 7. lokakuuta 2015

Kehitätkö työnantajakuvaa myös nykyisille työntekijöille?

Worldcom PR Groupin tekemän Employer Branding –kyselytutkimuksen tulokset kertovat, että Euroopassa yritykset panostavat työnantajamielikuvaan enemmän houkutellakseen uusia työntekijöitä kuin pitääkseen olemassa olevat talossa.

Työnantajamielikuvan kehittämiseen sijoitetaan rekrytointi mielessä. Vain 40 % vastaajista toimii säilyttääkseen työntekijät. Tämä on mielenkiintoista ja ehkä hieman lyhytnäköistä, sillä kiinnittämällä enemmän huomiota työnantajamielikuvaan voisi vähentää työntekijöiden vaihtuvuutta, parantaa sitoutuneisuutta ja työntekijälähettilyyttä.

Keskeiset tulokset

  • Vain 40 % vastanneista yrityksistä näkee työnantajamielikuvan kehittämisen hyödyllisenä välineenä vähentää työntekijöiden vaihtuvuutta ja parantaa sitoutumista
  • Alle 40% yrityksistä hakee apua viestintätoimistoilta työnantajamielikuvan kehittämiseen
  • Suosituimmat työkalut ovat sosiaalinen media, työnhakusivustot ja tapahtumat
  • Toimittajista 90 % näkee työnantajamielikuvan ajankohtaisena aiheena

Kyselyn mukaan esimerkiksi IT-alalla, joka kärsii eniten osaajapulasta, 83 % yrityksistä kehittää työnantajamielikuvaa yrittääkseen ratkaista rekrytointiongelmia. Kaikki käyttävät tähän sosiaalista mediaa ja verkkomainontaa, mutta vain 40 % keskittyy pitämään työntekijät ja rakentamaan sitoutuneisuutta. Kun kilpailu työntekijöistä on kovaa, on entistä tärkeämpää varmistaa, että nykyiset työntekijät viihtyvät.

Työntekijälähettilyys kasvaa sitoutuneessa työympäristössä


Alle 40 % yrityksistä hakee apua viestintätoimistoilta työnantajamielikuvan kehittämiseen. Sijoituksesta voisi saada paremman tuoton, jos keskittyy muuhunkin kuin rekrytointiin. Oikeiden neuvojen avulla ajatukset voisi suunnata yrityksen mielikuvan kiillottamisesta sellaisen työkulttuurin rakentamiseen, johon halutaan liittyä, ja jota nykyiset työntekijät haluavat tuoda esille.

Työntekijöiden sitoutumiseen paneutunut Worldcomin asiantuntija Crispin Manners kehottaa miettimään uudelleen työnantajamielikuvan kehittämistä:

“Jos rahaa sijoitetaan enemmän rekrytointiin kuin sitoutuneen kulttuurin luomiseen, rahat voivat mennä hukkaan. Sitoutuneet työntekijät nimittäin toimivat työnantajansa lähettiläinä ja houkuttelevat uusia työntekijöitä.”

Google ja Starbucks työnantajamielikuvan kehittämisen esimerkkejä


Tutkimus osoittaa, että työnantajamielikuva on toimittajien tutkassa. Heistä 90% mielestä aihe on ajankohtainen. Toimittajat arvioivat työnantajamielikuvaltaan hyviksi yrityksiksi esimerkiksi Nokian, Googlen, Starbucksin, GE:n ja pienemmät toimijat kuten Prezin.

Kyselyn tulokset julkaistiin Budapestissä Worldcom Youth Meeting -tapahtumassa 19.9.2015.

Tämä osoittaa hyvän mahdollisuuden yrityksille. Nyt kannattaa viestiä toimistaan työnantajamielikuvan kehittämiseksi, varsinkin jos ne eivät ole vain rekrytointikäytäntöjä. Aiheelle on tilaa mediassa.


Elisa Kajaste
Tutkimuksen toteutus

Worldcom PR Group toteutti tutkimuksen verkkokyselynä. Siihen tuli 103 vastausta 13 maasta Keski-, Länsi-, Itä-, ja Pohjois-Euroopasta sekä Benelux-maista. Vastaajista 44 % työskenteli viestintätoimistoissa, 33 % oli asiakasorganisaatioiden viestintäasiantuntijoita ja 23 % oli toimittajia.

Worldcom Public Relations Group

Vuonna 1988 perustetun Worldcom Public Relations Groupin 143 viestintä- ja pr-toimistopartneria tarjoavat palveluita 115 kaupungissa ja kuudella mantereella. Toimistoissa työskentelee 2000 viestinnän ammattilaista ja niiden liikevaihto viime vuonna oli yhteensä 288 miljoonaa USA:n dollaria. Itsenäisten toimistojen etuna on joustava ja sitoutunut asiakaspalvelu. Worldcom-partnereiden asiakkaiden käytössä on vahvan viestintäosaamisen lisäksi paikallinen kielen, kulttuurin ja toimintaympäristön tuntemus. www.worldcomgroup.com


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti