keskiviikko 26. elokuuta 2015

Blogi on oivalluksen paikka

Katso osaamistasi yleisösi näkökulmasta. Miltä näyttää? Kuva: Unsplash / Daniela Cuevas 

Arvaatteko, mitä olen tässä kesälomalta palattuani miettinyt? Niin paljon tapahtuu koko ajan. Lehdet, sosiaalinen media, erilaiset keskustelut ja tilaisuudet – ehkä oma pääkin – vilisevät viisauksia yritysten viestinnästä ja markkinoinnista. Miten asiat tehtäisiin oikein ja koko ajan paremmin?

Minkä tästä tulvasta poimisi bloginsa aiheeksi? Sitä minä olen miettinyt. Olen kirjoittanut vimmatusti listaan puolivalmiita ajatuksia viestinnän tulevaisuudesta ja maalaillut teorianpoikasia. Pakkohan jonkun niistä on syttyä tarinaksi, joka antaa oivalluksia myös lukijoille.

Kunnes viimein maltoin laskea sormet näppäimiltä, sulkea noin seitsemän selainikkunaa ja hidastaa. Omia oivalluksia lukijoille. Siinäpä se.


Hetki pöydän toisella puolen

Oivallukset, jotka viestintäkonsultti voi blogissa tarjota lukijoille, ovat mitä todennäköisimmin jo olemassa omassa päässä. Ne ovat kehittyneet ja hioutuneet vuosien varrella käytännön työssä sekä siihen liittyvässä jatkuvassa uuden oppimisessa ja sisäistämisessä. Niitä ei tarvitse keksiä blogia varten. Ne on löydettävä ja muotoiltava lukijoita ajatellen sopivalla tavalla.

Itsestäänselvyyksiksi muuttuneet näkemykset eri aloilta, tiedot ja vinkit ovat arvokkaita apuja, kun ne tarjoillaan selkeästi, ymmärrettävästi ja mieleenpainuvasti. Sitähän viestintäkonsultti tekee päivittäin – viestii olennaisia asioita oikealle yleisölle.

Oivallukset eivät astu esiin pakolla, vaan istahtamalla alas ja asettumalla hetkeksi pöydän toiselle puolen. Oma osaaminen on nähtävä uudesta näkökulmasta.


Ja mikä se oivallus olikaan?


Tämän blogin oivallus kiteytyy kolmeen sanaan.

OMA: Blogitekstin vahvuus olet sinä. Siinä voit ottaa esille asioita, joihin haluat vaikuttaa ja joissa kokemuksellasi tai osaamisellasi pystyt auttamaan yleisösi ymmärrystä tai toimintaa. Blogin jokainen sana tulee sinun mielestäsi. Voit toki siteerata muita tai kertoa siitä mitä olet muilta oppinut, mutta omien ajatusten saattamana. Teksti – tai missä muodossa sitten bloggaatkin – heijastaa persoonaasi. Bloggaa sellaisena kuin olet.

OIVALLUS: Blogi ei ole tutkimus, ei edes tieteellinen artikkeli. Jotta joku malttaa pysähtyä blogin ääreen, sen on oltava lukijoille jollain tapaa hyödyllinen tai herättelevä. Nopeasti selattavana se ei voi kertoa kaikkea. Samalla sen on ehdottomasti kerrottava jotain olennaista. Sinulle jokapäiväisen asian avaaminen blogissa voi olla jollekin muulle valaisevaa. Tartu pieniinkin tärkeisiin asioihin.

LUKIJOILLE: Blogia ei koskaan kirjoiteta itselle, päiväkirjat ovat sitä varten. Ketkä ovat ne lukijat, jotka haluat blogillasi tavoittaa? Katso oivallusta heidän näkökulmastaan. Mistä on heille hyötyä? Miten saat heidät ymmärtämään viestimäsi asian? Millaisen viestin he ottaisivat vastaan innolla ja kertoisivat siitä vielä kahvipöydässä kollegoilleen?


Istu alas ja nouse ylös


Taisin olla samoilla viivoilla myös viime vuonna näihin aikoihin, helteiden ja hitaiden kesäaamujen jälkeen. Mieli oli täynnä sopivasti keskeneräisiä ideoita ja kalenteri kirjavana tehtävistä. Päädyin kirjoittamaan bloggaamisesta. Joskus hyvä aihe löytyy lähempää kuin arvaakaan. Yksi aihe ei kulu puhki kerralla, vaan siihen voi palata sopivalla hetkellä.

Pakosta ei ole apua blogissa viestittävän oivalluksen pohdinnassa, istahtamisesta on. Mutta ei saa istua liikaa, se on kuulemma terveydelle vaarallista. Pieni lenkki kesken kirjoittamisen vie poikkeuksetta ajatuksia eteenpäin.

Kaavailut, pohdinnat ja bloginpuolikkaat kannattaa pitää tallessa ja selata läpi seuraavaa aihetta pohtiessa. Monesti aika tekee puolivalmiista ajatuksesta valmiimman ja auttaa keskeisen oivalluksen esiin. Idealistaa on hyvä täydentää jatkuvasti. Näin saattaa säästyä esimerkiksi kesäloman jälkeiseltä “Mistä bloggaisin” -ahdistukselta.

Reetta Mikkola

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti