perjantai 17. huhtikuuta 2015

Huonosti suunniteltu voi olla hienosti tehty

Kävin viime viikolla Digitalist Networkin Social Business Forumissa. Useista innostavista puheenvuoroista jäi paljon ajatuksia hautumaan. Päällimmäisenä useissa esityksissä korostunut teema: suunnittele vähemmän, tee enemmän.

Juuso Myllyrinne kuvasi sosiaalista liiketoimintaa yrityksen ja ympäröivän maailman vuorovaikutukseksi. Myllyrinne totesi, että parhaat ideat eivät synny viikkotolkulla hieromalla, vaan ketterästi ja spontaanisti vuorovaikutuksesta, kuuntelemisesta, havainnoinnista ja datan analysoinnista.

Tätä olen itsekin miettinyt paljon viime aikoina. Aikaa pitäisi jäädä luovalle ajattelulle, havainnoinnille ja spontaanille tekemiselle. Haasteellinen yhtälö, kun kalenteri täyttyy ennalta tiedossa olevista tehtävistä, to do -listoista ja tulevan suunnittelusta.

Raivaa aikaa sattumalle


Myllyrinteen esityksessä erityisesti puhutti yksi lause: Päätä jättää sattumalle tilaa. Digitaalisessa, sosiaalisessa, monikanavaisessa maailmassa ja ihmisiä aidosti puhuttelevien ja juuri heidän tarpeisiinsa vastaavien sisältöjen aikakaudella ei yksinkertaisesti voi enää olla sidottu vain ennalta sovittujen tehtävien toteuttamiseen. Se olisi sama kuin menisi kiinnostavaan seminaariin pelttarit korvilla ja side silmillä – meidän on oltava avoimia aistimaan.

Parissakin puheenvuorossa kävi ilmi, että vuosikelloja ja toimintasuunnitelmia kirjoitettaessa iso osa varatusta työajasta pitäisi jättää tyhjäksi. Oikeasti raivata aikaa sattumalle ja yllättäviin asioihin reagoimiseen. Kun ylimääräistä aikaa ei ole varattu, monta tarttumisen arvoista mahdollisuutta menetetään. Työntekijät paukuttavat rutinoituneesti perushommia, eivätkä ehdi ruokkia luovuuttaan tai pitää silmiä ja korvia auki.

Tiedon Kia Haring bloggasi osuvasti tällä viikolla mahdollisuusmarkkinoinnista. Haring varaisi myös kalenterista aikaa uusille ja ennalta-arvaamattomille asioille ja sanoo, että mahdollisuus piilee usein ad hoc -hommissa. Parhaiten menestyvät ne yritykset, jotka pystyvät nopeaan reagointiin.

Hetkessä on paljon potentiaalia


Joskus se kaikista hienoin mahdollisuus voi tulla eteen täysin satunnaisen surffailun seurauksena. Yksikin Twitterissä havaittu kommentti ja nopea reagointi siihen tinkimättömällä palveluasenteella saattaa tuoda yritykselle enemmän kauppaa kuin isolla rahalla väännetyt ja kuukausikaupalla suunnitellut kampanjat.

Työkalut säännölliseen media- sekä someseurantaan ja niiden sisään fiksusti rakennetut hakulausekkeet ovat välttämättömiä, jotta tiedämme mitä meistä ja kilpailijoista puhutaan ja kirjoitetaan. Ja osaamme reagoida nopeasti. Mutta se ei kuitenkaan riitä. Suurin on se potentiaali, jota ei hakusanoilla havaita tai suunnittelemalla saavuteta.

Note to self:


1. Ulkoilu kannattaa. Lähde toimistolta aika ajoin kuuntelemaan muita, vaikka hommat sillä aikaa kasautuvatkin epämiellyttävästi.

2. Älä buukkaa kalenteria täyteen. Tai vaikka oletkin jo buukannut, niin yllätä itsesi ja poikkea suunnitelmasta, vaikka siihen ei olisikaan aikaa. 

3. Viimeisen päälle hiottujen strategioiden ja toimenpidesuunnitelmien sijaan seuraa keskusteluja eri kanavissa ja tartu tilaisuuteen. Spontaani lintu madon nappaa!

p.s. Tämän blogin kirjoittamista ei ollut kalenterissa, eikä tähän olisi ollut oikeastaan aikaakaan. Mutta nyt on hyvä mieli, että tulipahan tehtyä siitä huolimatta.

Saara Salaja


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti