maanantai 26. tammikuuta 2015

Paras mahdollinen tieto päätöksenteon taustalle

Tulevaisuuteen näkeminen on mahdotonta. Samaan aikaan se olisi välttämätöntä, jotta yrityksen tai organisaation toimintaa voisi kehittää hyvään suuntaan. Luotettavan tiedon puuttuminen on riski.


Olin äskettäin Mainostajien liiton “Ota uusi ote sosiaaliseen mediaan” -seminaarissa, jossa viestintäkonsultti Christina Forsgård käsitteli viestinnän ja markkinoinnin uusia tuulia. Seminaari vahvisti ajatusta tilannekuvan jatkuvan rakentamisen tärkeydestä yritysten viestinnässä ja johtamisessa. Se on keino saada käyttöön se tieto, joka on sillä hetkellä saatavilla. Forsgård muistutti, että jokainen päätös tehdään senhetkisen tiedon varassa. Hän harmitteli suomalaisten taipumusta odottaa täydellistä tietoisuutta. Sitä ei yleensä ole luvassa, ja odotellessa hyviä tilaisuuksia valuu hukkaan.



Tietoisuuden tasoa voi nostaa. Käytännössä tilannekuvaan pääsee kiinni tarkkailemalla omaan toimintaan vaikuttavia asioita siellä, missä niistä puhutaan. 

Millaista tietoa tarvitset päätöksenteon taustaksi?
Kuva: Unsplash, Patrik Goethe

Tiedon hyödyntämisen taito on megatrendi


Kun tieto on johtamisen ja päätösten tekemisen työkalu, tarvitaan laajaa ymmärrystä ja ajantasaista tietoa nopeastikin muuttuvasta toimintaympäristöstä. Ohjaimiin tarttuessa katseen on oltava eteen- ja sivuille päin.

Seurannan ja mittaamisen kasvava hyötykäyttö nostettiin esiin myös Kurion some-markkinoinnin trendit 2015 -katsauksessa.
Oman näkyvyyden tarkistaminen mediaseurannalla on riittämätön lähtökohta toiminnan ohjaamiselle. Christina Forsgårdin mukaan omaa organisaatiota käsittelevien mediaosumien laskeminen on yrityksen taustapeili, joka kuvaa mennyttä aikaa.

Sitra tekee globaaleja yhteiskunnallisia muutoksia hahmottavien megatrendien päivittämisessä hyvää työtä, jota yritysten alasta riippumatta kannattaa hyödyntää. Yksi megatrendeistä on Sitran nimeämänä “Taidot haastavat tiedot”. Tiedon saatavuus ei enää useinkaan ole ongelma. Kyse on taidoista löytää tarpeellista tietoa sekä analysoida, jakaa ja hyödyntää sitä tilannekohtaisesti. Jatkuva oppiminen ja kokeilunhalu luovat uutta siitä valtavasta tietomäärästä, joka on meidän kaikkien ulottuvilla.

Tilannekuvan jatkuva rakentaminen on megatrendin toteuttamista käytännössä. Viestinnän ala on lähtökohtaisesti tämän trendin eturintamassa.

Onko mediaseuranta organisaatiosi taustapeili vai etuvalo?
Kuva: Unsplash, Chalffy Chan

Älä jätä asiakkaasi viestiä huomioimatta


Seuranta ja mittaaminen ovat tiedon hyödyntämisen työkaluja. Ne kertovat raakaa faktaa, mutta myös sen mistä puhutaan ja mikä kiinnostaa. Ne kuvaavat ihmisten tarpeita, toiveita ja vaikkapa sitä mikä heitä ärsyttää.

Yritysten ja organisaatioiden tiettyjen sidosryhmien tai suuren yleisön ajatusten aistiminen ei koskaan ole ollut niin mahdollista kuin tällä hetkellä. Oman alan tulevaisuuden trendien tunnustelu on tehtävä oman organisaation näkökulmasta, sille strategisesti tärkeitä teemoja seuraten. Arjen tasolla tuo aistiminen on reagointeja tärkeisiin aiheisiin ja yritykseen kohdistuviin viesteihin. En keksi yhtään hyvää syytä jättää vaikkapa asiakkaiden viestimiä tarpeita huomioimatta.

Tulevaan johdattavat päätökset tehdään nyt. Sen tiedon, joka päätöksiä tekevillä on käytössään strategiaa laatiessaan tai ennen nimen kirjoittamista kauas kantaviin sopimuksiin, on oltava parasta mahdollista. Olennaisen ja ajankohtaisen tiedon jatkuva analysointi ja käyttäminen on päätöksentekoon liittyvän riskin pienentämistä. Se on myös parempaa palvelua ja sidosryhmien ymmärrystä sekä tehokkaampia ja osuvampia viestinnän toimia.

Reetta Mikkola

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti