keskiviikko 5. marraskuuta 2014

Loistava tuote - so what?


Hyväkään idea ei myy, ellei siitä kukaan tiedä - tai kiinnostu. Suomalaiset eivät osaa vakuuttaa kuulijaa, totesi Technopoliksen Keith Silverang Kasvu Open 2014 finaalissa. Hän peräänkuuluttaa taitoa kertoa tarinoita intohimoisesti, koskettavasti. Useimmiten todetaan insinöörin tarkkuudella faktat siitä mitä tarjotaan, vaikka vastaanottajaa kiinnostaa syy, miksi.

Keith Silverang, Technopolis Oyj




Intohimolla luodaan myös globaaleja ilmiöitä, muistuttavat keväällä ilmestyvän Ilmiön kaava -kirjan kirjoittajat Johanna Puolitaival ja Lauri Hilliaho. Ilmiöt syntyvät ihmisiä koskettavista tarinoista, joita halutaan jakaa. Myös he kehottavat käyttämään tarinaa tuotekuvausten sijaan: kansallisuudesta riippumatta ihmisillä on halu ymmärtää, miksi asioita tehdään.


Lukijan aikaa on syytä arvostaa. Tavoite ei ole tarina itsessään, vaan se on keino tarjota lukijalle koskettavaa, olennaista ja ajankohtaista.

Hyvästä parhaaksi asiakkaan ja tiimin avulla


Tilanteet ja tarpeet muuttuvat, pärjätäkseen on oltava ketterä. Riku Asikaisen mukaan menestyksen kannalta ratkaisevaa ei ole idea, vaan suunnitelma toteutuksesta ja tiimin kyky saada aikaan toivottu tulos. Perusteollisuuden opit eivät istu kasvuyrityksiin. EBS:n Martin Williamsin “No Time to Waste” -mallin mukaan lanseerataan nopeasti ja usein, annetaan asiakkaan testata, kerätään palautetta ja kehitetään tuotetta. Onnistuakseen on mietittävä toimivat keinot ja kanavat joissa tietoa ja ajatuksia vaihdetaan.

Jatkuva innovointi ja parantaminen vaatii viestinnän lisäksi uutta johtamista ja parasta tiimiä. Tulokset edellyttävät kunnianhimoista strategiaa ja taitoa kertoa siitä ymmärrettävästi ja kiinnostavasti.

Useissa työyhteisökilpailuissa palkintoja pokannut Vincit Oy:n Mikko Kuitusen menestysresepti on yrityskulttuuri, johon on helppo rakastua, jossa oikeat ihmiset tekevät oikeita asioita, oikein. Kuitusen kultainen sääntö haastaa vanhan luterilaisen opin: ymmärrä erilaisuus, tee toiselle niin kuin hän toivoisi itselleen tehtävän. Tämän pohjalta on kiteytetty myös Vincitin johtamisohje “Tee niin kuin ite tekisit”. Jokainen joutuu ottamaan kantaa ja kantamaan vastuun. Tai saa.

Tarinajohtamista numeroiden sijaan


Johtoryhmän strategiaviikonlopun sijaan jokaiselta vincitiläiseltä kysyttiin tulevaisuuden toiveita. Noin sadasta toiveesta, unelmasta, kolme tiivistettiin visioksi, joka kestää ja kantaa numeroita paremmin.

Vincitissä on todettu siis myös budjetit turhiksi. Yhteinen päämäärä ”Ketään ei saa v**ttaa tulla maanantai-aamuna töihin” motivoi paremmin kuin ”Tehdään tästä miljardibusiness”. Sittemmin visio on päivitetty muotoon “Huomenna tyytyväisemmät asiakkaat ja työntekijät kuin tänään”. Yhdessä luotu perusajatus ja pelisäännöt ovat luoneet kirjoittamattoman yrityskulttuurin, joka kestää muutoksessa ja väen vaihtuessa.

Suomalaisen koripalloilun maailmankartalle nostaneen Susijengin valmentaja Henrik Dettman jakaa lisää ajatuksia tiimityöstä. Haasteena on löytää joukkueeseen oikeat ihmiset, tunnistaa jokaisen vahvuudet ja löytää kullekin pelaajalle paras valmennustyyli jolla tukea ja kannustaa. Kyse on aina on kyse yksilöistä: joukkuetta ei voi valmentaa. Sama sääntö pätee myyntitilanteessa: yritys ei ole myyjä tai asiakas, ihminen on.

Asenne on substanssiosaamista tärkeämpää


Rekrytoitaessa kolmasosan ratkaisevat tiedot, toisen mokoman taidot ja viimeisen kolmanneksen asenne. Lopulta asenne ratkaisee. Juho Lipsanen muistutti Yesbutters ja Whynotters -ihmisistä. Kumpaa tarvitaan kasvuun?

Valmentajan tulee osata viestiä siten, että erilaiset yksilöt muodostavat yhteisen pelikäsityksen. Saksan maajoukkuetta valmentaessaan Dettman kysyi pelaajilta “Miksi pelaat koripalloa?”. Kolme vastasi, kaksitoista jäi hämmentyneenä ihmettelemään ammattilaisen outoa kysymystä. Johtaminen on valmentamista, yhteisen unelman ja pelikäsityksen esillä pitämistä päivästä toiseen.

Mitä vastauksia saat kun kysyt työntekijöiltä tulevaisuuden toiveita tai “Miksi käyt täällä töissä?”. Voittajajoukkuella strategia ja pelisäännöt ovat tiimin selkärangassa: jos alat pelissä miettiä, olet jo myöhässä.

Lue myös blogin ensimmäinen osa.
Anne Välisaari
Kuvat: Kasvu Open / Tero Takalo-Eskola


Edit: korjattu Lauri Hilliahon nimi 29.12. 

1 kommentti:

  1. Hiiliahoksi on luultu ennenkin, mutta Heikki on aivan uutta

    VastaaPoista