keskiviikko 29. lokakuuta 2014

Kasvu Open 2014 - tarinoita ja ideoita Suomen huipulta


Keski-Suomen Kauppakamarin kasvuyrityksille suunnattu Kasvu Open 2014 finaali loi uskoa Suomen tulevaisuuteen ja tarjosi eväitä kasvuun. Kisaan osallistuneista 347 kasvuyrityksestä loppumetreille sijoittui 60 Start Up- ja Start Again -sarjan finalistia, joiden liikeideoista 60 mylläriä hioi kahden päivän aikana voittajat esiin. Seminaarin vierailla oli mahdollisuus seurata kilpailun ohessa mielenkiintoisia avauksia, keskusteluja – jopa väittelyitä.


Ongelma on ratkaisu


Viestinnän mahdollisuuksien hyödyntäminen nousi esiin useissa puheenvuoroissa. EK:n Leena Mörttinen totesi, että markkinointi on viestintää joka vaiheessa. Ensin pitää ymmärtää asiakasta, sitten kerrotaan ratkaisu ongelmaan.

Kun toiminnan lähtökohdaksi otetaan suunnitelma asiakkaan ongelman ratkaisemiseksi, muutetaan maksavat asiakkaat näkyviksi, neuvoo liike-ideoita päivittäin arvioiva businessenkeli Riku Asikainen (FIBAN). Pääomasijoittaja Juho Lipsasen sanoin: Myy aina ensin ongelma ja tarjoa sitten ratkaisu. Kun tarpeita ja ongelmaa pyöritellään yhdessä asiakkaan kanssa eri näkökulmista, syntyy ratkaisu usein itsestään - oivaltamalla. Ajatusmalli toimii myös sisäisessä markkinoinnissa.

Tavoite on unelma


Juho Lipsanen ja Arman Alizad
Hallitusammattilaisena Lipsanen toteaa, että hän ei ostaisi ongelmatonta yritystä. Kehittyminen ja menestys vaatii työtä ja sisua, mutta lopputulos palkitaan. Suomalaisilla on vahva maine sisukkaana kansana, mutta tarvitaan lisää rohkeutta toteuttaa unelmia ja taitoa ottaa turpaan. Tunnettu TV-kasvo Arman Alizad kannusti toimimaan rohkeasti, sydämellä. Kun tunnet sisimmässäsi, että jotain on tehtävä, pysy tavoitteessa ja toimi. Ei ole väliä, kuinka monta kertaa maahan lyödään, vaan kuinka usein sieltä nousee. On virhe pelätä epäonnistumista: kun epäonnistuminen on motivaation lähteenä aletaan olla oikeilla jäljillä. Tavoite on unelma, jonka tapat jos luovutat, totesi Arman.

Tavoitteen asetannassa auttaa selkeä fokus: selätetään ongelma kerrallaan. Lipsanen tarjosi työkaluksi selkeän A(nalyysi)-J(ohtopäätös)-T(avoite). A ja J onnistuvat suomalaisilta hyvin, T unohtuu. Mikä motivoi, jos tavoite puuttuu tai sitä ei tiedetä? Mitään ei tapahdu lukuisista dokumenteista ja palavereista huolimatta.

Kasvuyritys: lennä, uneksi


Koska paikalliset markkinamme ovat rajalliset, kannattaa tuote, palvelu ja prosessi suunnitella alusta alkaen helposti skaalautuvaksi. Ja lentolippu kannattaa varata suoraan maailmalle. Uneksi isosti.

Martin Williamsin European Business Solutions EBS tasoittaa pohjoismaisten yritysten tietä Britannian yli 50 miljoonan asukkaan markkinoille. Nämä markkinat ovat erinomainen ponnahduslauta maailman valloitukseen, hän vinkkaa.

Suomalaisiin tutustunut Williams jakoi jäyhälle ja eleettömälle insinöörikansalle viestintävinkkejä. Henkilökohtaiset suhteet ja verkosto ovat välttämättömiä, ainoa toimiva tapa on asioida suoraan, ilman välikäsiä. Ovi neuvottelukabinettiin aukeaa kristallinkirkkaaksi hiotulla, kuulijalle kohdennetulla hissipuheella ja keskustelussa on keskityttävä asiakkaaseen.

Kehon kieli paljastaa päätöksentekijän: tarkkaile kuka neuvottelukumppaneista ensimmäisenä nojautuu eteenpäin, kuka aloittaa puheen jne. Muista varmistaa lopuksi yhteisymmärrys kysymällä ”Olemmeko yhtä mieltä?” tai ”Olisiko tämä hyvä näin?”. Ellei vastausta tule, on neuvotteluprosessi vielä kesken.

Suomalaisilla on toki yksi ainutlaatuinen etu, lohduttaa Williams. Hiljaisuus. Monissa kulttuureissa hiljaisuutta on vaikea sietää. Sen katkaistakseen neuvottelukumppani saattaa piankin jatkaa puhetta ja kertoa jotain, mikä muutoin jäisi sanomatta.

Kasvu Open 2014 voittajat



Kasvu Open 2014 Start again -sarjan voittajaksi valittiin jyväskyläläinen Sleipner Finland, joka toimittaa innovatiivisia ratkaisuja kaivosalan asiakkaiden raskaiden telakoneiden siirto-ongelmiin.Tuomariston kunniamaininnan sai kajaanilainen Valtavalo Oy. Star up -sarjan voittajaksi kruunattiin kuopiolaisen Spindeco Oy, jonka vuosia kehitelty sähkönjohtimen manipulointiin liittyvä pinnoiteinnovaatio on juuri lähdössä kansainväliseen nousukiitoon. Start up -sarjan kunniamaininnan sai oululainen Meontrust Oy.

Lisää ajatuksia finaalin puheenvuoroista seuraavassa blogissani.

Kasvu Open 2015 käynnistyy tammikuussa 2015.
Miten ja millä eväillä Suomi nousuun, YLE Areena 24.10.2014


Anne Välisaari
Kuvat: Kasvu Open / Tero Takalo-Eskola

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti