maanantai 29. syyskuuta 2014

Pitkät asiakassuhteet antavat tilaa luovuudelle

Muistatko korttipelin nimeltä Hullunkuriset perheet? Olet ehkä pelannut sitä lapsena ja miettinyt erilaisia ammatteja: oli lääkäreitä, taiteilijoita, muusikoita ja urheilijoita. Mutta missä olivat markkinoijat? Tätä kysyi myös Anne Korkiakoski Markkinointiviestinnän viikon ammattilaisen päivän paneelissa Uuden ja vanhan liiton kohtaaminen. Uusi ja vanha totisesti kohtasivat, sillä keskusteluun osallistui isiä ja lapsia markkinoinnin alalta: Siukosaaret, Igonit, Konttiset ja Teinikarit.

Keskustelussa käsiteltiin muun muassa luovuutta, markkinoinnin alan arjen muutoksia ja pohdittiin, mitä alalla tapahtuu 20 vuoden kuluttua. Suurin osa keskustelua kiteytyy asiakassuhteen pituuteen, sillä se vaikuttaa luovuuteen, kiireeseen ja työn laatuun.


Markkinointiviestinnän viikon ammattilaisen päivänä 24.9.2014 paneelissa keskustelivat markkinointiperheiden seniorit ja juniorit. Mukana Wanhassa Satamassa olivat Siukosaaret, Igonit, Konttiset ja Teinikarit. Moderaattorina toimi Anne Korkiakoski. Kuva: Jan Tuomisto, Studio Lupara.


Markkinoinnin alalla työskennellään kiireessä


Markkinoinnin tavat ovat vuosien saatossa laajentuneet: televisio- ja printtimainonnasta on siirrytty viestintään, sosiaaliseen mediaan ja tapahtumiin. Vaikutuskeinoja on siis enemmän. Tätä myötä myös luovuuden käsite on laajentunut ja kuluttajien vaatimukset kasvaneet. Siukosaaren Anssin mielestä nuoren polven haaste onkin miettiä, miten luovuutta ruokitaan. Hän kehotti aktiivisuuteen: pitää tehdä kaikenlaista, lukea, kuunnella ja osallistua.

Työelämä on Anu Igonin mukaan mielipuolista, sillä liike-elämä elää nopeammin kuin kvartaalitalous. Kaikilla on kiire. Seniorit kokevat, että osasyynä tähän on pitkäaikaisten asiakassuhteiden muuttuminen lyhytaikaisiksi, jolloin ei ehditä keskittymään yhteen asiaan kerralla, kun toisella kädellä pitää koko ajan tehdä uusia tarjouksia. Hannu Konttinen pyysikin toimistoja kilpailuttamaan vähemmän, sillä työn jälki huononee.

Tosin, kyllä ennenkin on ollut kiire, sillä juniorit muistavat isiensä raahanneen heitä aikoinaan mukaan toimistoille. Toisaalta tämän todettiin olleen mielenkiintoista ja osasyynä sille, miksi lapset seurasivat isiensä jalanjäljissä samalle alalle.

Enemmän keskittymistä ja kuuntelua tulevaisuuteen


Menneisyyden toivotaan tulevan takaisin vähemmän kiireisen elämän ja pitkien asiakassuhteiden osalta. Pepe Teinikari haluaa, että jokainen keskittyy tulevaisuudessa rauhassa työhönsä. Lisäksi Siukosaaret toivovat että myös tulevaisuuden työntekijöillä on isot korvat kuten heillä. Kuuntelu on kaikki kaikessa. “Paneutukaa asiakkaan odotuksiin ja sitä kautta antautukaa luovuudelle”, kehotti Anssi Siukosaari.

Idea paneeliin oli loistava ja ehkä parhain, jota olen hetkeen kuunnellut. Sisältö saattoi jäädä hieman köyhäksi, mutta paneeli oli hauska ja onnistui herättämään ajatuksia. Mietin itsekin, mitä voisin oppia omilta vanhemmiltani ja isovanhemmiltani sekä heidän tavastaan tehdä töitä. Meidän Hullunkurinen perhe koostuu kyllä aivan eri alan osaajista, mutta mikäs sen parempaa kuin oppia erilaisia asioita ja hyödyntää muiden kokemuksia omassa työssään.


Elisa Kajaste

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti