torstai 4. syyskuuta 2014

Blogikirjoitus on viesti tahdosta

Miksi minä kirjoittaisin blogia? Sanoisin jotain ääneen nimen ja kuvan kera? Mitä ihmiset sellaisesta ajattelevat?

Aivan ensimmäisenä ravista suomalaiskansallinen ujous kannoiltasi. Ajattelevat mitä ajattelevat. Jos sinulla on sanottavaa, sano se. Tuskin kukaan muu tekee sitä sinun tai yrityksesi puolesta. Ja kyllä, omalla nimelläsi – kenenpä muunkaan?

Bloggaus on viesti kiinnostuksesta, vastuusta ja tahdosta viedä jotain asiaa eteenpäin. Se on osallistumista keskusteluun: oman asiantuntemuksen ja näkemysten tuomista muiden ulottuville. Olennainen juttu keskustelussa on myös kuunteleminen ja muiden huomiointi. Jos haluat olla mukana alallasi käytävässä keskustelussa, bloggaa, lue ja kommentoi muiden blogeja.

Hyvä blogiteksti on kirjoittajansa näköinen, ajankohtainen ja hyödyllinen. 

Oma ääni ja asiantuntemus kehiin


Yritykselle tai organisaatiolle blogi on strategista viestintää, joka edistää näkyvyyttä niillä alueilla, joilla keskusteluun halutaan osallistua. Se on yksi niistä harvoista foorumeista, jotka ovat yrityksen omassa hallinnassa. Se on oman brändin näköinen ja tuo esille niitä persoonia, joita toimiston käytävillä todella liikkuu. Minäkin tässä paraikaa kirjoitan bloggaamisen merkityksestä. Viestintäkonsultin rooliin kuuluu kannustaa asiakkaita toteuttamaan niitä viestinnän toimia, jotka heitä hyödyttävät.

Mutta miksi juuri minä? Miksei se markkinointi- ja viestintäosaston tyyppi hoida näitä asioita, kun osaa pilkkusäännötkin paremmin? Olen varma, että se tyyppi on taustatukena bloggauksessa. Mutta kuinka kiinnostavaa on kuulla vaikkapa tuotekehityksen asioista ihmiseltä, joka tekee työkseen jotain aivan muuta? Blogista tekee arvokkaan se, että se tuo esille asiantuntijoita heidän omalla äänellään. Se tarjoaa näkemyksiä aiheista, joista kirjoittaja tietää lähes kaiken. Blogi lisää lukijansa ymmärrystä ja vastaa hänen tiedon tarpeeseensa.

Blogin sisällön hyödyllisyys, kiinnostavuus, ajankohtaisuus ja ymmärrettävyys ovat ydinasiat siinä vaiheessa kun asetat sormesi näppäimille. Ne tuovat lukijat tekstillesi. Tässä vaiheessa viestintätyypin hihasta nykäiseminen ei ole huono idea. Hän auttaa blogiasi ja lukijoitasi löytämään kohtaamaan toisensa. Hän myös pitää kirkkaana siinä mukana olevat yrityksen viestit. Ideoita ja inspiraatiota voi ammentaa vaikkapa kohtaamisista asiakkaiden kanssa tai päivän uutisista.
Bloggaaminen on keskustelua. Se vaatii säännöllistä läsnäoloa.

Blogi on lupaus lukijoille


Yksi teksti on alku, yksi puheenvuoro keskustelussa. Bloggaaminen on pitkäjänteistä työtä, ajattelua ja osallistumista. Jotta blogi palvelisi yritystä, organisaatiota tai yksilön omaa tavoitetta, sen on oltava säännöllinen ja jatkuva. Blogin aloittaminen saa aikaan odotuksia. Se on lupaus tuoda näkemyksiä ja tietoa julki myös tulevaisuudessa.

On hyvä muistaa, että yritysblogi ei ole yhden miehen tai naisen projekti. Vuorottelu ja erilaiset asiantuntijuudet tuovat blogiin vaihtelua, kiinnostavuutta ja erilaisia persoonia. Firman blogissa voi antaa puheenvuoron vaikkapa asiakkaan tai alihankkijan edustajalle.

Meditan markkinointiviestinnän kyselyssä todettiin, että julkaisukanavan tunnettuus on merkittävämpi kriteeri blogin lukemiselle kuin yksittäisen kirjoittajan tunnettuus. Tulos tukee usean kirjoittajan yhteisblogia. Yritysten ja organisaatioiden kiinnostus uusien kanavien käyttöön ottamiseen on nyt suurta. Blogeja käyttää työssään viikoittain tai päivittäin noin kolmasosa yrityksistä. Blogi on kasvava kanava.
Reetta Mikkola

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti