maanantai 15. syyskuuta 2014

Asiantuntijuus vaatii aktiivisuutta




Viimeisen parin viikon aikana olen kuullut useasti kysymykset:”Miltä paluu töihin on tuntunut? Onko mikään muuttunut?”

Paluu on ollut paitsi hieman pölyttymään päässeiden ammatillisten ajatusten tuulettamista, se on erityisesti ollut iso loikka takaisin sosiaalisen median maailmaan. Kun lähes kaksi vuotta sitten painoin työpaikan oven kiinni jäädessäni äitiysvapaalle, oli asiakasyritystemme läsnäolo sosiaalisen median foorumeilla vielä varovaista tutustumista. Nyt osa yrityksistä on päässyt horjuvista vauvanaskeleista jo reippaaseen juoksuun kollegoiden pätevässä valmennuksessa.


Kuinka edustan yritystäni asiantuntijana verkossa -teema on ajankohtainen paitsi asiakasyrityksillemme, myös itselleni.

Sosiaalisen median työkalujen ja -välineiden käyttöönotto vaativat hetken keskittymistä, mutta väittäisin ettei sovellusten tekninen käyttö ole kenellekään ylivoimaista. Kotona kasvavat diginatiivit ovat erinomaisia oppaita – 1,5-vuotiaan sormiliike on hämmästyttävän sukkela kuvia ja tietoja selatessa, 11-vuotiaan asiantuntemuksesta puhumattakaan.

Usko siihen mitä kerrot


Hieman enemmän pohdintaa ja totuttelua vaatii taas sisällön tuottaminen eri kanaviin. Vauvan- ja taaperonhuuruiset päivitykset Facebookissa eivät Minä viestinnän asiantuntijana -kuvaa suuremmalti palvele, vaikka ne kovin tärkeä osa elämää ovatkin.

Kotiminää ja työminää yhdistää kuitenkin yksi asia. On uskottava siihen, mitä haluaa kertoa. Ja on kuunneltava, mitä toinen haluaa kertoa. Viestintä on jatkuvaa keskustelua. Sisällön merkityksellisyys ja viestinnän vastavuoroisuus korostuvat aina ja kaikkialla, kanavasta riippumatta.

Aina ei välttämättä puhuta samaa kieltä tai täydellisesti ymmärretä mitä toinen tarvitsee, mutta keskustelemalla asiat etenevät. Keskustelua ovat myös tykkäämiset, kommentointi ja ajatusten välittäminen eteenpäin.

Yrityksen ja asiakkaan yhteinen tarina kasvaa vuorovaikutuksessa. Hiljaa oleminen ei kannata, jos tarinaan haluaa vaikuttaa. Kun haluat olla mukana omaa asiantuntijuuttasi tai yrityksesi palveluita koskevassa keskustelussa, nosta aktiivisesti kiinnostavia asioita esille, tarjoa eri foorumeja keskustelulle ja ennen kaikkea ole läsnä.


Ollaan yhteyksissä – somessa ja kasvotusten!


Johanna Summanen


p.s. Onneksi Meditan omasta blogisuunnitelmasta löytyi aihe-ehdotuksena myös ”henkilökohtaisemmat kirjoitukset, kuten palaaminen pitkältä vapaalta” niin omakin kynnys bloggaamiseen madaltui kertaheitolla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti