maanantai 16. kesäkuuta 2014

Panosta uskottavuuteen ja hyödyllisyyteen

Missä suhteessa sisältöjen on oltava uskottavia vs. viihteellisiä, jotta ne kiinnostavat yleisöä? Tämä herätti meissä pohdintaa, kun kartoitimme sisältömarkkinoinnin ominaispiirteiden tärkeyttä. Tulosten mukaan sisällöissä arvostetaan useita piirteitä, mutta uskottavuus ja hyödyllisyys ovat selkeästi tärkeimmät ominaisuudet.

Viihteellisyys on puolestaan kriteerinä melko kaukana kärjestä, mutta silti suurimmalle osalle tärkeää. Mielenkiintoista onkin uskottavuuden ja viihteellisyyden suhde toisiinsa. Sisällöntuottajat arvostavat uskottavuutta ja hyödyllisyyttä enemmän kuin viihteellisyyttä, mutta miten on kohdeyleisön laita. Yleisön mieltymykset on selvitettävä, jotta tietää, haluavatko he enemmän asiaa vai viihdettä.

Lisäksi tulokset kertovat ajankohtaisuuden ja ainutlaatuisuuden olevan tärkeämpiä kuin muualta tutut sisällöt (uutiset ja meemit). Esimerkiksi internet-ilmiöiksi nousevat meemit leviävät nopeasti viraalisti ja saavat paljon huomiota. Kuitenkin omia, ainutlaatuisia sisältöjä arvostetaan enemmän. Kaikki ei voikaan perustua valmiille, aikaisemmin julkaistulle sisällölle.


Julkaisufoorumi tärkeämpää kuin tekijän tunnettuus


Visuaalisuus (kuvat ja videot) on lähes kaikille tärkeää ja tällä hetkellä myös yksi selkeä markkinointiviestinnän kehityskohde. Lisäksi julkaisufoorumin tunnettuus on tärkeämpää kuin tekijän tunnettuus. Tämän pitäisi rohkaista erilaisia kirjoittajia julkaisemaan sisältöjä tunnetuilla foorumeilla, esimerkiksi oman organisaationsa blogissa tai lehtien vieraskynissä.

Julkaisutiheys jakaa kuitenkin mielipiteitä melko tasaisesti tärkeän, neutraalin ja hieman tärkeän vaihtoehdon kesken. Ei siis kannata ahdistua siitä, pitäisikö blogia päivittää viikoittain ja Facebookia päivittäin. Tärkeämpää on päivittää ja tarttua kiinnostavaan asiaan, kuin miettiä kuinka usein, sillä se ei ole tärkein kriteeri.

Muista sisältöjen kohdentaminen


Selkeys sijoittuu sisältöjen kriteereissä heti kolmen kärjen jälkeen, mutta oikeakielisyys on vähemmän tärkeää. Tämä herättääkin pohdintaa: mikä on oikeakielisyyden merkitys lukijalle, mihin se sopii ja missä siitä on haittaa? Rento tyyli saattaa olla nimittäin tietoinen valinta etenkin sosiaalisessa mediassa.

Lisäksi tärkeitä ominaispiirteitä ovat kohdennettavuus ja löydettävyys. Nykyään tarjolla on monenlaisia kanavia tuottaa sisältöä ja ne tarjoavat oivia mahdollisuuksia kohdentaa sisältöä. Myös löydettävyyteen voidaan vaikuttaa vaivattomasti asiasanoja pohtimalla. On hyvä, että vastaajat pohtivat kohdeyleisöä ja sitä, miten juuri heille tuottaisi mielenkiintoista sisältöä.

Elisa Kajaste

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti