tiistai 11. maaliskuuta 2014

Mitä se sisältömarkkinointi tarkoittikaan?


Kun vuosi sitten aloitin työt Meditassa, oli sisältömarkkinointi käsitteenä hieman oudompi juttu minulle. Silloin ajattelin sen tarkoittavan, että markkinointia tehdään sisältöjen avulla. Ei huono lähtökohta, mutta ajatukseni ovat siitä hieman kehittyneet, kun olen seurannut alaa ja tehnyt itse sisältömarkkinointia.

Kävin toissa viikolla MTL:n ja IAB Finlandin järjestämässä Digipaletti 2014 -seminaarissa, jossa yhtenä aiheena oli sisältömarkkinointi. Seminaarin jälkeen aloin Kurion Jari Lähdevuoren kehotusten kannustamana pohtia, mitä se sisältömarkkinointi oikeastaan minulle, asiakkaillemme ja Meditalle merkitsee. Miksi me sitä teemme?

On hankala sanoa, mitä sisältömarkkinointi tarkoittaa asiakkaillemme, mutta tämä laittoikin pohtimaan, onko meillä sama käsitys asiasta. Halutaanko sisältömarkkinointia tehdä, koska se on trendikästä ja kaikki tekevät sitä vai kenties siksi, että perinteisemmät markkinointikeinot eivät toimi, kun sosiaalinen media on muuttanut toimintaympäristöä? Kun lähtökohta on jälkimmäisessä, on tajuttu, miksi sisältömarkkinointia tarvitaan.

Mutta tässäkin tilanteessa sisältömarkkinoinnin tavoitteena voi olla erilaisia asioita: halutaan palvella asiakasta tai herättää asiakkaiden kiinnostus, saada lisää hakukonenäkyvyyttä tai kävijöitä verkkosivuille sekä löytää oman brändin tai toimialan keskeiset asiat. Tavoitteita voi hyvin olla useampi, mutta pohdintaa herättää, jos asiakas käyttää sisältömarkkinointia vain välineenä ilmaisen julkisuuden hankkimiseksi ja rahan säästämiseksi maksetusta mainonnasta. Tällöin liikutaan helposti sisältöspämmin puolelle, eikä välttämättä mietitä sidosryhmien tarpeita.

Mitä se sisältömarkkinointi sitten tarkoittaa? Meditassa olemme määritelleet sen tällä tavalla: sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan organisaation sidosryhmilleen tuottamia ajankohtaisia sisältöjä, jotka perustuvat yhteisiin kiinnostuksen kohteisiin ja vastaavat sidosryhmien tarpeisiin.

Kun keskustellaan mistä tahansa uudemmasta tai tutummastakin aiheesta, kannattaa ensin käydä merkitysneuvotteluja käsitteestä. Tämän ei tarvitse olla pitkä pätkä keskustelua, mutta sen aikana kaikille muodostuu yhteinen käsitys asiasta ja näin ehkäistään mahdollisia väärinkäsityksiä.

Elisa Kajaste

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti