torstai 20. maaliskuuta 2014

SEO-myyttien kimpussa


Hakukoneoptimointi on muuttunut viime vuosina paljon Googlen Panda- ja Penguin-algoritmipäivitysten myötä. Mitä se sitten tarkoittaa hakukoneoptimoinnin (SEO) mielessä? Hubsbot on julkaissut mielenkiintoisen yhteenvedon hakukoneoptimointiin liittyvistä käsityksistä ja niiden oikeellisuudesta.


Se on  niin teknistä

Vieläkin välillä törmää ajatukseen, että SEO vaatisi teknistä osaamista ja olisi näin ollen it:n tehtävä.  Vaikka SEOssa on tekninenkin puolensa, on ensisijaisen tärkeää luoda ensin merkittävää sisältöä ja sen jälkeen laittaa tekninen puoli kuntoon it:n kanssa.

Aiemmin SEOssa on korostettu myös sivuille linkityksen merkitystä. Linkit ovat toki tärkeitä, mutta sen sijaan, että keskityttäisiin linkkien rakenteluun, kannattaisi keskittyä sisällön luontiin. Kun olet pistänyt paukkuja sisältöihin, voit hyödyntää niitä verkossa, blogissa, postauksena toisille sivustoille ja niin edelleen. Kaikki sisältötyypit tuovat mukanaan lisää linkkejä sivuille ajan myötä.


Entäs ne metat ja avainsanat?

Vuonna 2009 Google ilmoitti, että metakuvaukset eivät vaikuta sivujen listaukseen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivätkö ne olisi tärkeitä SEOn kannalta. Niiden avulla erottaudutaan muista ja vakuutetaan haun tehnyt siitä, että juuri näille sivuille kannattaa tulla.

Avainsanoja ei tarvitse toistaa kirjaimellisesti läpi sisällön. Etenkin otsikossa tulee käyttää avainsanaa, joka on  yleisölle merkityksellinen. Tavoitteena pitäisi olla kirjoittaa erinomainen otsikko,  joka selkeästi selittää, mistä sisällössä on kyse. Tämä sääntö pätee muuhunkin sisältöön, ei vain otsikkoon: informoida ensisijaisesti lukijaa, ei hakukonetta.

Vaikka avainsanan tai sanojen tuleekin sivulta löytyä, ei ole ideaalista määrää, kuinka usein niiden tulee toistua. Tärkeää on, että avainsanat löytyvät title-kentästä, sivun otsikosta, mielellään URLista ja ainakin kerran sisällöstä.


Enempi on parempi – tai sitten ei

Entäs sitten sivujen määrä, kannattaako aina tehdä mahdollisimman laaja sivusto? Vaikka sivujen määrä lisää mahdollisuuksia tulla näkyviin eri hauissa, niin laadukkaaseen sisältöön johtavat linkit ratkaisevat pelin.  Ensinnäkin kaikkia julkaistuja sivuja ei indeksoida tai ne eivät jää indeksiin. Ja vaikka sivut olisi indeksoitu se ei tarkoita, että ne saisivat aikaan haluttua liikennettä ja asiakkuuksia. Ikävä kyllä laajoilla sivustoilla sisällön laatu jää usein määrän jalkoihin.

Sama pätee kotisivun suhteen. Sillä ei tarvitse olla paljon sisältöä. Riittää, kun kotisivu kertoo kuka olet, mitä teet, missä sijaiset ja mikä on arvolupauksesi. Toimintakehoitus vielä loppuun niin sivuilla vierailijasta voi tulla asiakkaasi.

Mari Karjalainen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti