maanantai 14. lokakuuta 2013

Monikanavaista markkinointia


Digitaalisen markkinoinnin yleistyessä on herännyt kysymys, pitäisikö perinteisestä markkinointiajattelusta luopua. Asiaa pohdiskeli Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin professori Heikki Karjaluoto lokakuussa Markkinointiviestinnän viikolla.

Karjaluodon mukaan perusasiat eivät vielä ole paljon muuttuneet. Tällä hetkellä on kyse ennemminkin markkinoinnin hienosäädöstä. Varsinainen markkinoin muutos on ehkä vasta tulossa.

Markkinoinnin ytimessä on edelleen tuote, joka tehdään entistä paremmin. Mutta keinot asiakkaan tavoittamiseen ovat muuttuneet. Markkinoinnista on tullut entistä enemmän asiakkuuksien kehittämistä kertaoston tavoittelun sijaan.

Jotta tässä onnistutaan, tulee olla aidosti kiinnostunut asiakkaan tarpeesta ja pyrkiä dialogiin tämän kanssa. Markkinointi ei ole enää puhetta passiiviselle asiakkaalle vaan vuorovaikusta, jossa myös asiakas jakaa tietoa ja osallistaa muita.

Koska sosiaalinen media on osa kuluttajien elämää, tulisi myös yritysten vahvistaa monikanavaisuutta, eli olla  siellä missä asiakaskin ja luoda asiakasta kiinnostavia sisältöjä. Tutkijoiden yllätykseksi asiakkaat eivät verkossa ole niinkään kiinnostuneita yhteisöllisyydestä vaan arvostavat etenkin helppoa tuotetiedon vertailua. B-to-B-liiketoiminnassa tärkeintä on edelleen kasvokkainviestintä ja yhteydenpito puhelimitse.

Karjaluoto muistuttaa, että sosiaalisen median toimenpiteet tulee aina liittää liiketoiminnan tavoitteisiin. Sosiaalisen median vaikuttavuutta ei tulisi siis mitata FB-fanejen tai blogin lukijoiden määrässä vaan liikevaihtoa ja myyntiä seuraten. Se, että fanitat jotain yritystä Facebookissa ei selitä ostokäytöstä, mutta se selittää vahvasti eWOMia eli sähköistä suusanallista viestintää.

Mari Karjalainen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti