maanantai 5. elokuuta 2013

Postiluukun voi personoida - mutta ei hienosäätää


Ihmisoikeustuomioistuin selvittää, rikkooko seurakuntalehden jakaminen sitä haluamattoman ihmisen postiluukkuun hänen ihmisoikeuksiaan. Tuoreessa haastattelussa (KSML 27.7.2013) oikeustieteen tohtori Riitta Ollila ennakoi, ettei näin olisi. Sananvapauteen, perustuslakiin ja ihmisoikeuksiinkin kuuluva moniarvoisuus edellyttää myös itselle vieraiden viestien sietämistä.



Uutinen tuli silmiini sopivasti, kun pitkin kesää olen miettinyt eri yhteyksissä personointia ja lopulta sen suhdetta viestintään.



Ahaa-elämykseni alkoi ihan toisaalta: sänkykaupasta. Etsimme parisänkyä kuoleentuneen 13-vuotiaan patjaston tilalle. Ammattitaitoinen fysioterapeutti-myyjä käytti runsaasti aikaa henkilökohtaisten koepatja-tulostemme analyysiin ja sopivan ratkaisun selvittämiseen. Optimaalinen sänky olisi kuitenkin maksanut yhtä paljon kuin melko hyvä henkilöauto, joten päädyimme kolmanneksen tästä summasta maksavaan standardisänkyyn.

Personointi, henkilökohtaistaminen, "vain sinulle" -tuotteistaminen ja -markkinointi laajenee koko ajan tekniikan kehittyessä. Aluksi oli tuunaaminen: kuluttajat tuunaavat kännykän näytön omannäköiseksi ja IPadin suojakansio voi olla tyyliltään vaikka Ferrari. Personointi menee pidemmälle, sillä silloin kyseessä ei ole vain tuunaajan oma käsitys mieltymyksistään vaan ulkopuolisen analysoijan "parempi tieto" tutkittavan tarpeista.



Liikunta- ja hyvinvointiteknologia tarjoaa sydämen sykevälien analyysejä, joka kertoo juuri sinun stressitilanteistasi ja auttaa saamaan helpotusta. Sykemittarilla voi tehdä palautumistestin, jotka neuvovat oikean hetken rasittaa kehoa uudelleen.



Nettimainonta perustuu nettikäyttäytymisestäsi kerättyyn tietoon ja sitä perusteellaan juuri personoinnilla. Saat eteesi niitä mainoksia, joista todennäköisesti olet kiinnostunut etkä kaikkea mahdollista taivaan ja maan välillä.



Palatakseni alkuun. Myös sähköpostilaatikot ovat nykyään kovilla. Kesän alussa julistettiin sotaa villisti sähköpostimarkkinointia toteuttaville firmoille - roskapostin kaltaisesti viestejä lähetetään niillekin yksityishenkilöille, jotka ovat kieltäneet postin tai eivät ainakaan antaneet lupaa niiden lähettämiselle.



Onkin oikeastaan outoa, ettei postiluukusta tulevan postin koostumusta saisi itse määrätä. Ja kyllähän sen voikin, liimaamalla "ei mainoksia"-kyltin. Mutta kaikkea ei-toivottua tuskin koskaan pystyy täysin torjumaan. Mainospostin jakajia ei voi vaatia erottelemaan K-ryhmän ja S-ryhmän mainoksia, kuten Riitta Ollila osuvasti kuvaa. 

Entä onko täydestä lootasta  jotain hyötyäkin? Jos kiellät ilmaisjakelulehdet, kiellät samalla kaikki muutkin aatteelliset ja informatiiviset julkaisut. Jos kiellät mainokset, joudut luopumaan myös hyödyllisistä tarjouksista, joiden avulla ehkä saisit tarvitsemasi hyödykkeen halvemmalla.

Arja Liinamaa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti