torstai 11. huhtikuuta 2013

Sisältömarkkinointi ja hakukonenäkyvyys

Hakukonenäkyvyyttä ajatellaan usein teknisenä ongelmana, joka ratkaistaan kerralla julkaisua virittelemällä ja linkkejä rakentamalla.


Tekninen puolikin on olemassa ja sen on oltava kunnossa. Hakukone on kone, ja sille on <h1>-tagilla kerrottava, mikä on sivun tärkein otsikko. Robotti ei ymmärrä lihavoitua ja isommalla fontilla tehtyä leipätekstiriviä otsikon arvoiseksi sivun sisällöksi, vaikka ihminen erottaa korostuksen.

Hakukonenäkyvyyden ajatteleminen ohjaa sisällön suunnittelua oikeaan suuntaan. Kovin usein yrityksen verkkosivuilla onnistutaan kuvaamaan yrityksen organisaatiorakenne, hakukoneen näkökulma on lähempänä tiedon hakijan ja asiakkaan näkökulmaa.

Hakukoneyhtiö Google muokkaa koko ajan hakutuloksia käyttäjän kannalta hyödyllisempään suuntaan ja rankaisee ratkaisuista, joista ei ole hyötyä käyttäjille. Hakukoneen algoritmiin tehdään tyypillisesti 40–80 pienempää ja suurempaa muutosta joka kuukausi. Työstä kerrotaan varsin avoimesti virallisessa Inside Search -blogissa.

Laadukas sisältö löytyy ja löydetään

Verkkoliikennettä seuraavasta palvelustaan tunnettu Snoobi arvioi, että tulevaisuudessa hakukoneet painottavat nykyistäkin enemmän sisällön laatua, monipuolisuutta ja ajankohtaisuutta. Onko hakukoneoptimointia enää ollenkaan, kysyy Paula Korkeaviita Snoobin blogissa.”Hakukoneissa menestytään jatkossa hyvin integroituneen ja toteutetun verkkotekemisen sivutuotteena, ei niinkään itsetarkoituksellisten toimenpiteiden avulla”, Korkeaviita kirjoittaa.

Google on moneen kertaan kertonut aivan suoraan, että indeksiä kehittämällä halutaan palkita sivuja, joilla on hyvää sisältöä. Sisällön laadun lisäksi hakutuloksissa painotetaan sisällön tuoreutta. Viimeisten parin vuoden ajan ‘project codename Freshness’ on näkynyt lukuisia kertoja Googlen listaamissa kehityskohteissa. ”We try to promote content that appears to be fresh”, yhtiö ilmoittaa. Ja vielä: “No freshness boost for low-quality content”.

Googlen pääämäärä on ensinnäkin hylätä selvät huijaukset ja keinotekoiset yritykset parantaa sijoitusta hakutuloksessa. Samalla se palkitsee sivustot, joille tuotetaan säännöllisesti hyvää sisältöä, nostamalla niiden sijoitusta hakutuloksissa.

Hyvään sisältöön linkitetään

Mikä on hyvää sisältöä? Sisällön on oltava tuoretta ja niin kiinnostavaa, että muut käyttäjät linkittävät siihen. Linkki on Googlen Page Rankin perusta: verkkoyhteisö linkittää sivuille, joissa on arvokasta sisältöä. Jos sivulle ei ole muualta linkkiä, sitä ei ole hakukoneen eikä käyttäjänkään näkökulmasta olemassa. Sinne ei löydä.

Hakukoneoptimoinnilla varmistetaan, että sivuilta löytyvät oikeat sanat. Se ei ole yritysjargonia, jolla organisaatiot tapaavat itse kuvata toimintaansa, vaan termejä joita asiakkaat käyttävät. Tästä päästään sisällön suunnittelun peruskysymyksiin: mitä me tarjoamme, mitä muut etsivät?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti